vrijdag 23 december 2022

Meegaan met de Levensstroom

De kunst is mee te gaan in de Levensstroom, met alles wat je bent. Achteraf kun je vaak goed zien dat je ook op moeilijke momenten bent geleid naar een situatie die goed voor je bleek te zijn - vaak zelfs broodnodig. Zodra de angst en het drama helemaal achter je liggen en je je weerstand hebt losgelaten, kun je meestal zien dat het allemaal goed is geweest hoe het is gelopen.

Als je dat beseft, is de volgende stap die je kunt zetten: beseffen dat die regel voor het heden net zo hard geldt als voor het verleden. Alles wat op je pad komt, is ergens goed voor. Echter, niet alles is goed voor wat jij denkt dat goed zou zijn. Niet alles helpt je per se de kant op die jij op wilt gaan, maar alles wat gebeurt, helpt je wel vooruit: het leert je de lessen die je moet leren om diepgaande vooruitgang te maken in de richting van een gelukkig, vreugdevol, gepassioneerde leven; het leven waar je Goddelijke Zelf je heen leidt. "Ik ben Goddelijk geleid en beschermd" was jarenlang een favoriete affirmatie van mij.

Dit gaat voorbij wat de meeste mensen "logisch" noemen. Ik heb het hier over dieperliggende stromingen in je leven dan de dagelijkse realiteit dat een ei breekt als je het laat vallen op een harde vloer. Het gaat hier over de Levensstroom, die je via de vreemdste wegen leidt naar je levensmissie en de lessen die je hebt te leren. Je kunt de Levensstroom negeren en je levenskeuzes alleen baseren op wat "logisch" lijkt of waar je emotioneel behoefte aan hebt, maar dan kun je keer op keer versteld staan over hoe omstandigheden miraculeus tegenwerken en hoe iets wat logischerwijs een succes had moeten zijn, tot niets komt ... door "omstandigheden".

Blijf open voor de mogelijkheid dat alles ergens goed voor is, dan kunnen hele nieuwe wegen zich voor je openen. Zo had ik een paar hoge bomen waar takken vanaf moesten. Zwaar werk, waar ik geen zin in had. Maar ik bedacht dat dit fysieke werk misschien ook goed voor me kon zijn, om mijn spieren te trainen en me te gronden bijvoorbeeld. Dus kocht ik een speciale zaag voor hoge takken om de volgende dag die hoge bomen eens mee te kortwieken. Tot mijn verrassing stond de volgende ochtend een mannetje met een elektrische zaag op mijn schuur die takken af te zagen! Dat was het initiatief van mijn buurvrouw die ook van die takken af wilde en had begrepen dat ik daar toestemming voor had gegeven. Dit zware werk werd me dus helemaal uit handen genomen - helemaal moeiteloos. Dat soort dingen kunnen je gebeuren wanneer je dingen positief benadert.

Om echt te groeien moet je vooral ook vastzittende ideeën en overtuigingen kunnen loslaten, want zij houden je waar je bent. Dat geldt dubbel voor de ideeën die je over jezelf hebt. De meeste mensen zien zichzelf als iemand met eigenschappen X, Y en Z en houden vast aan die zelf-definitie. Mensen kunnen daar opvallend vasthoudend in zijn: ze kunnen geloven dat ze heel vredelievend zijn terwijl ze ruzie maken waar ze maar komen; ze kunnen denken dat ze netjes en ordelijk zijn terwijl ze leven in een puinhoop. Mensen kunnen blijven denken dat ze ziek zijn terwijl ze kerngezond zijn en andersom. Mensen kunnen zelfs denken dat ze leven terwijl ze dood zijn.

Maar waarom zou je zo vasthoudend zijn? Waarom zou je zelf je vrijheid zo beperken? Probeer jezelf vooral te zien als iemand die nog alle kanten op kan. Misschien bén je iemand die opvallend graag dingen alleen doet, maar blijf dan ook open voor samenwerking met anderen en leer ook om hulp te vragen wanneer je die goed kunt gebruiken. Andersom geldt hetzelfde: misschien zie je jezelf als een sociaal dier en misschien is dat wel helemaal terecht, maar word je dan ook bewust van het feit dat je prima op eigen benen kunt staan en ook je problemen kunt oplossen wanneer niemand je komt helpen. Hou het open voor jezelf.

Kijk of je niet ergens vast zit aan oude definities van jezelf. Het is het beste om niet alleen open en flexibel om te gaan met het nieuwe, maar ook met wat je al hebt opgebouwd. Je kunt een nieuwe mix maken van oude en nieuwe manieren van dingen doen; een mix die past bij je nieuwe ik. Probeer dan vooral de beste elementen van alles te selecteren en deze harmonieus met elkaar te verbinden.

Vertrouwen op het Universum is niet hetzelfde als achteroverleunen en niets doen. Een rustige, zekere en geduldige houding is heilzaam; apathisch wachten op wat je komt aanwaaien niet. Blijf "werken" aan je energie: maak die steeds mooier, hoger en harmonieuzer.
Maak van iedere dag de mooiste dag die je kunt hebben. Probeer iedere dag iets te leren en een klein beetje een beter mens te worden. Wees zo goed voor jezelf als je kunt. Wees zo gelukkig als je kunt. Waardeer wat je hebt en probeer bij alles in te zien dat je geen beter leven nodig hebt dan het leven dat je leeft. Zo verhoog je je energie. Wanneer je dit iedere dag doet, zal de Levensstroom je brengen naar de meest onvoorstelbaar mooie werelden.


Uit het boek "Ridders van Licht: durven- standhouden- overwinnen " door Barbara Borecka en Rene Argonijt, Uitgeverij Hajefa.


Barbara en Rene hebben samen vijf bijzondere, diepgaande, heldere boeken uitgegeven via Uitgeverij Hajefa: "De Kunst van Leven: creeren van je werkelijkheid", "Liefde en Vrijheid", "Geld creëren: ware doorbraak en bevrijding", "Avontuur van de Ziel" en "Ridders van Licht"!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Romantische tips voor mannen en vrouwen

Omarm je kansen op Liefde! Geef het nooit op! Zelfs als je hart in het verleden gebroken is, vergeet niet dat er vele oprechte, geweldige me...