woensdag 12 oktober 2022

Trouw blijven aan jezelf

Vraag jezelf af: hoe trouw ben ik aan mezelf? Hoeveel laat ik mezelf zijn wie ik echt ben? Hoeveel ruimte geef ik mezelf om te ontdekken wie ik echt ben? Je stopt jezelf in een hokje wanneer je zegt: "Dat ben ik absoluut niet!" of "Dat zal mij nooit gebeuren!" Ik ben tijdens mijn spirituele groeiproces vaak iets tegengekomen waarvan ik daarvoor dacht dat het het laatste zou zijn wat ik zou doen, denken of zijn. Maar steeds wanneer ik twijfelde of ik wel goed bezig was, zeiden mijn Gidsen: "Blijf trouw aan jezelf. Hou van jezelf. Accepteer jezelf – wie je dan ook blijkt te zijn." Juist in moeilijke tijden is het belangrijk om trouw te blijven aan jezelf. Laat jezelf niet in de steek, wat er ook gebeurt. In tijden van crisis zeggen mensen: "Ik wil mijn kind niet in de steek laten; mijn vrouw niet, mijn moeder niet, mijn cavia niet. Ik wil trouw zijn aan mijn partner, aan mijn beloftes, aan mijn werk." Maar onze Gidsen zeggen: "Wees bij moeilijkheden vooral trouw aan jezelf! Laat jezelf niet in de steek! Blijf in je kern, in je kracht! Sta voor je idealen!" Wanneer je trouw blijft aan jezelf, middenin de storm, zal de hele situatie waarin je je bevindt zich harmoniseren. Alle strijd en moeilijkheden om je heen weerspiegelen namelijk bepaalde strijd en moeilijkheid in jou. Wanneer je partner met je vecht, vecht je ergens met jezelf. Als je frictie hebt met collega's, heb je ergens frictie met jezelf. De hele wereld is een spiegel voor je. Wanneer je jezelf trouw blijft en leert om ook onder druk liefdevol voor jezelf te zijn, zul je meer uitdagingen aankunnen. Met een liefdevolle houding naar jezelf voed, bekrachtig en stabiliseer je jezelf en kom je stevig in je kern te staan. Ieder moment dat je echt kiest voor jezelf, zeg je tegen jezelf: "Je kunt op mij rekenen. Ik ben er voor je. Het is veilig." Gebrek aan zelfliefde ligt aan de basis van de meeste persoonlijke problemen. Als je bij een probleem kijkt wat eronder ligt en daar weer onder en nog een niveau lager, kom je vaak uit bij de thema's zelfliefde en zelfacceptatie. Voor veel mensen zou zelfheling hun hoogste prioriteit moeten zijn. Vaak is het veel belangrijker om jezelf te helen dan aan je relatie te "werken" : je partner reflecteert immers alleen maar je relatie met jezelf. Als je niet echt van jezelf houdt, is het moeilijk voor je partners om van je te houden en er helemaal voor je te zijn. Geen enkele partner kan een gebrek aan zelfliefde voor je helen. Dat kun je alleen zelf. Wanneer je dat gaat doen, zul je zien dat je relaties gaan veranderen. Soms praat ik met mensen en zie ik hoe ze stralen wanneer ze praten over hun geliefde, maar zelfs bij mensen die ik langer ken, zie ik dat nooit als ze over zichzelf praten. Hoe zou het zijn als je die stralend verliefde energie aan jezelf zou geven? En hoe zou het zijn als je dat langere tijd zou doen? Als kind heb je die stralendheid gehad – en het diepe besef dat je perfect bent zoals je bent. Vaak heb je het daarna geloofd als iemand tegen je zei dat je toch niet goed was of het niet goed deed. Misschien ben je ergens van geschrokken, waardoor je hart zich heeft gesloten en je er steeds meer muren omheen hebt gezet. Veel mensen zijn zichzelf ergens kwijtgeraakt in hun kindertijd. Veel mensen hebben zichzelf sinds hun jeugd in steeds kleinere vakjes gepropt van wat kan, mag, moet en gepast is. Wanneer je delen van jezelf kwijt bent – ook als dat onbewust is – kun je niet goed contact maken met wat je wilt en ben je nooit echt vrij. Mensen die dat hebben, kunnen heel veel doen, inzetten, negeren en opofferen om zich vrij te vechten. Dat helpt alleen niet. Het enige wat echt helpt tegen die innerlijke onvrijheid is om jezelf terug te vinden en meer te gaan leven vanuit jezelf. Uit ons boek: ‘Liefde en Vrijheid’ door Barbara Borecka en Rene Argonijt, Uitgeverij Hajefa. Je kunt meer lezen over mijn activiteiten en onze boeken op http://www.schoolvooradelaars.nl . Op mijn website kun je ook gratis miniboekjes downloaden. Onze boeken zijn te bestellen via mijn webwinkel: webwinkel: http://www.schoolvooradelaars.nl/winkel.php? Invlusief mijn audio album met bijpassende begeleide meditaties. Reacties en vragen kun je mailen naar: welkom@schoolvooradelaars.nl . In Licht en Liefde, Barbara Borecka, spirituele leraar, levenscoach, liefdescoach, auteur van vijf boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Contact met je Zielsverwanten

Het is goed om door de dag heen vaak contact met je zielsverwanten te maken en de vreugde van jullie verbinding te voelen; te voelen dat je ...