dinsdag 11 oktober 2022

Over motivaties

 Je kunt negatieve motieven hebben om iets te willen en positieve. Negatieve motieven zijn bijvoorbeeld: "Ik wil geld omdat ik rood sta" en "Ik wil geld omdat ik altijd goedkoop eten moet kopen". Dit zijn motieven die niet zijn gericht op je creatie, maar op het tegendeel ervan. 

Positieve motieven ondersteunen je creatie. Denk aan motieven als: "Ik wil geld omdat het heerlijk is om een volle girorekening te hebben", "Ik wil geld omdat ik vrij wil zijn" en "Ik wil geld om zo vaak met vakantie te kunnen gaan als ik maar wil!" Voel je het verschil in energie?


Ik zie vaak op mijn cursussen en individuele sessies dat mensen vastzitten omdat ze iets creëren vanuit een besef van armoede. Die creaties geven vaak maar halve resultaten en weinig voldoening. 

Dat is zonde, want juist dingen die je veel voldoening geven, geven je heel veel energie. Die energie kan een cumulatief effect hebben: daardoor ga je verder met enthousiast creëren, waardoor je nog meer energie terugkrijgt. Er ontstaat dan momentum: een doorgaand proces dat steeds meer wordt aangedreven door de energie van zijn eigen beweging. In zo’n proces openen zich steeds meer mogelijkheden, waardoor je steeds fantastischer dingen kunt creëren – en op een steeds moeitelozer manier.


Als je van je creaties maar een klein beetje energie terugkrijgt omdat je er maar een beetje enthousiast over bent, genereer je niet of nauwelijks zo’n extra drijvende kracht. Dan put het creëren je meer uit, ben je moe en krijg je weinig zin om weer iets nieuws te creëren.


Een groot deel van de vooruitgang van de mensheid bestaat uit het oplossen van mist: de mist van oude emoties, van oude gedragspatronen, van angst, van onzekerheden, van massaovertuigingen, van de illusies van je ouders en je voorvaderen. Je doet de Aarde goed als je iets van die mist doorbreekt en probeert te zien wat je echt wilt, waarvoor je echt wilt gaan.


Bedenk bij ieder doel dat je jezelf stelt op geldgebied of je dat nog steeds zou willen als je miljonair was. Zou je ook dan nog in een grachtenpand willen wonen? Zou je ook dan nog een nagelstudio willen openen? Zou je dat nog steeds willen als je miljonair was of is het iets wat je nu creëert vanuit besef van armoede en gebrek? Als dat laatste het geval is, bedenk dan hoe je deze creatie anders kunt formuleren zodat die wel klopt voor je Rijke Zelf.


Uit ons boek ‘Geld creëren- ware doorbraak en bevrijding’ door Barbara Borecka en René Argonijt , Uitgeverij Hajefa .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Romantische tips voor mannen en vrouwen

Omarm je kansen op Liefde! Geef het nooit op! Zelfs als je hart in het verleden gebroken is, vergeet niet dat er vele oprechte, geweldige me...